RAI  RADIO TRE

Trasmissione "Primo Movimento"  del 16-6-2016

Presentazione del disco

Mozart: MUSIC FOR HARPSICHORD FOUR HANDS

 

 

[…] These brilliant musicians play an arrangement of the Fantasy in F Minor, K 608, originally for a mechanical clock. The program also includes a set of variations in G, K 501, and three sonatas for piano duet.

Performed on harpsichord, all this music is lucid and rhythmically exciting. […] It's great to hear it moderately embellished here by harpsichord experts. […]

Their tempos are mostly quick, and articulations crisply precise. […] Timpanaro explains this and other performance considerations in a cogent essay, arguing at length for Mozart on the harpsichord.

 

   Best of Year 2016

Bradley Lehman (American Record Guide - Nov/Dec 2016)   

(Bradley Lehman ...doctorate in harpsichord performance,  Lehman's professional legacy is probably going to be his discovery in 2004 of a keyboard temperament in Bach's Well Tempered Clavier)

 

 

 

CLASSIC  VOICE

 

n. 205 - Giugno 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

"Basilio Timpanaro e Rossella Policardo suonano a quattro mani sul clavicembalo [..] volgendo in pienezza di timbri i momenti di maggiore densità - ove la concentrazione di corde e salterelli rischierebbe di opacizzare la scrittura - e in arioso cantabile le parti più rarefatte - ove la scopertura delle linee facilmente potrebbe indurre alla secchezza e all'afasia."

(C. Fiore - Classic Voice)

 

 

 

 

 

 

 

 

"[...] of greater importance than instrumental choice is the sound. And that's where Basilio Timpanaro and Rossella Policardo excel. [...]

performances that are full of Mozartean energy and good spirits. The harpsichord is particularly effective in the fugal section of the Fantasia, making it easy to hear the individual lines as they interact with each other.

 

 

Timpanaro and Policardo also play expressively, with phrasing and minor variations in tempo that make these engaging performances. I was a little skeptical when I first got this disc. But after hearing it, I'm won over. In the end, it didn't matter to me if Mozart had originally performed all these works at the harpsichord or not. They just sounded right." 

 

(Ralph Graves -Finding Beauty in Ephemera)

  

" [...] Basilio Timpanaro e Rossella Policardo ne esplorano l'inesausta ricchezza: i dialoghi serrati tra immaginari strumenti contrapposti, il cesello polifonico, l'allure impettita e ambiziosa, i colori vividi.

 

Un ascolto che subito si pone come riferimento.

 

 

  

 

"questa elegante registrazione è la migliore dimostrazione che le deliziose composizioni trovano nel clavicembalo la dinamica e le sonorità che meglio convengono, la chiarezza e  trasparenza dello strumento liberandole leggere dai rischi di pesantezza e di confusione del pianoforte [...]

Basilio Timpanaro, Rossella Policardo, il professore e l’allieva, sono gli interpreti geniali di queste delicate composizioni giovanili [...]

 

https://www.grey-panthers.it/ideas/cd-musiche-settembre-ii-f-nuzzo/